EMPAT GOLONGAN YANG HARAM DISENTUH API NERAKA





4 golongan yg haram disentuh api neraka



ﻋَﻦِ ﺍﺑْﻦِ ﻣَﺴْﻌُﻮﺩٍ، ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲِّ - ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ - ،ﻗَﺎﻝَ : ﺃَﻻَ ﺃُﺧْﺒِﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻤَﻦْ ﺗُﺤَﺮَّﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﺑَﻠَﻰ ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ، ﻗَﺎﻝَ : ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﻫَﻴِّﻦٍ، ﻟَﻴِّﻦٍ، ﻗَﺮِﻳﺐٍ، ﺳَﻬْﻞٍ

"Maukah kalian aku tunjukkan orang yg haram (tersentuh api) neraka?" tanya Rasulullah.

Para sahabat berkata:
"Iya,Wahai Rasulullah!"

Beliau Shallallahu 'Alaihi wa Sallam menjawab: "(Haram tersentuh api neraka) orang yg hayyin, layyin, qorib, dan sahl"
(HR Imam At-Tirmidzi dan Imam Ibnu Hiban).

1 Hayyin

Ialah orang yang memiliki ketenangan dan keteduhan zahir maupun batin. Tidak labil dan mudah marah, penuh pertimbangan. Tidak mudah memaki, melaknat, serta teduh jiwanya.

2 Layyin

Adalah orang yang lembut dan santun, baik dalam bertutur-kata atau perbuatannya. Tidak kasar, tidak bertindak mengikut perasaan sendiri . Tidak galak, tidak suka memarahi orang yang berbeza pendapat dengannya. Tidak suka melakukan pemaksaan pendapat. Lemah lembut dan selalu menginginkan kebaikan untuk sesama manusia.

3 Qorib

Yaitu pribadi yang akrab, ramah diajak berbicara dan menyenangkan ketika diajak bicara. Biasanya mudah senyum jika bertemu.

4 Sahl

Mereka tidak mempersulit sesuatu. Selalu ada penyelesaian bagi setiap permasalahan. Tidak suka berbelit-belit dan tidak menyusahkan orang lain.

Selagi mana seseorang manusia itu tidak melanggar larangan ALLAH dan menjalankan dengan sepenuh hati serta ikhlas akan setiap suruhan ALLAH SWT, maka orang yang dengan mempunyai empat sifat tersebut InshaALLAH haram api neraka baginya..

Semoga kita semua dapat memiliki sifat2 dan karakter di atas.

wallahualam..




WALLAHUALAM.. 






loading...

0 Response to "EMPAT GOLONGAN YANG HARAM DISENTUH API NERAKA"

Post a Comment